Tartalomjegyzék
Népegészségtan és preventív medicina
Általános leírás a tárgyról
- A népegészségtan tantárgy fő témái a különböző betegségek epidemiológiai háttere, a szűrővizsgálatok, foglalkozás-egészségügy és a preventív medicina.
- Vannak demók, illetve beadandó dolgozatok.
- Preventív medicina vizsga: félév közben az egyetem e-learning rendszerén érhető el a preventív medicina teljes tananyaga, és hozzá körülbelül 20 gyakorló teszt, valamint egy nagy vizsgateszt. Ezeket egy adott időpontig kötelező megoldani, amiről Neptun üzenetben értesítik a hallgatókat.
- Az előadásokon néha van katalógus, méghozzá olyan formában, hogy az előadás végén egy 5 kérdéses dolgozatot iratnak. A dolgozatnak nincs tétje (hibátlan eredmény esetén egy pontot hozzáadnak a hallgató félévi vizsgatesztjéhez!), de a cetlire rá kell írnunk a Neptun kódunk és a nevünk.
- Pár csoport olyan szerencsében részesül, hogy egy külső gyakorlaton vehet részt egy megadott iskolában vagy élelmiszer-üzemben.
- Óra megoszlás: 1 előadás + 1×2 órás szeminárium / hét
A tárgy adatlapja | |
---|---|
kódja a Neptunon | AOKNEI035_1M |
típus | előadás/gyakorlat |
intézet | Népegészségtani Intézet |
intézet honlapja | http://semmelweis.hu/nepegeszsegtan/hu/ |
oktatási felelős | Dr. Horváth Ferenc |
elérhetősége | horvath.ferenc@med.semmelweis-univ.hu |
számonkérés típusa év közben | 1 demo, 1 beadandó, 1 e-learning vizsga |
félévek száma | 2 |
vizsga típusa | írásbeli tesztvizsga |
nehézség | ez egy könnyen elsajátítható tárgy |
Tankönyvek, jegyzetek
Hivatalosan kötelező tankönyvek, jegyzetek
- Ember-Kiss-Cseh: Népegészségügyi orvostan (PTE ÁOK, 2013)
- Ádány Róza (szerk.): Megelőző orvostan és népegészségtan (Medicina Könyvkiadó, 2006)
- Tompa Anna (szerk.): Népegészségtani ismeretek (Semmelweis Kiadó, 2008)
- Forrai Judit, Cseh Károly (szerk.): Prevenció az egészségért e-learning tananyag (Budapest, 2012)
További segédanyagok
Számolásos példákhoz anyag, mintapéldák
Előadások, órai anyagok
Kidolgozott vizsgatételek
Nyilván nem helyettesíthetnek semmit, de azért irányt mutathatnak, ha elakadsz. ;)
E-learning anyag gyakorló tesztsorainak megoldásai
Maga az e-learning „vizsgateszt” is ezen kérdésekből válogat. A félévi vizsgán a teszt prevenciós blokkját szintén ezekből válogatják össze.
Évközi zh-k és demok kérdései
Vizsgatapasztalatok
Kollokvium
Dr. Horváth Ferenc
Kezdődik egy fél órás teszttel, ami 20 pontos, 13tól van meg. Van benne kb 10pontnyi olyasmi, mint a demo, de itt előre megadott válaszok közül kell kiválasztani a végeredményt, van pár értékre (3-4) kérdés, meg pár az anyagból úgy általában.Egyszeres választás, szerintem nem volt durva egyáltalán. Aztán negyed óra, amíg kijavítják, utána fel kell menni az emeletre vizsgázni. Egészségpolitika alapjai és Epidemiológia mindenestül tételeket húztam, rendes volt, egyet-kettőt kérdezett, aztán mondta, hogy elég volt. Elvileg beleszámít a teszt is a végső jegybe, de szerintem ő nem nagyon foglalkozott vele.
Dr. Jakabfi Péter
nagyon jófej, számít nála a teszten szerzett eredmény, de az elméleti tételen nem szarozik, a végén kérdezett tőlem egy számadatot (2012-es halálozások száma), azt pontosan kellett tudni és nem nagyon volt köze az elméleti tételhez. Nekem egy 16 pontos 3-as tesztre a szóbeli tétel ötössel együtt 4-est adott. 2007-es ncore-on levő Ádány-féle könyv egyébként maximálisan elég a tételekhez, a kötelező adatokból a félkövéreket kérdezik szóban, a többit max írásban, de a tesztben csak egy volt belőle (becsült férfi alkoholisták száma)
Dr. Janik Leonárd
A teszt nem volt könnyű, de megírható. Nekünk elvben számított a teszteredemény. A humánerőforrásos tételnél mindent kérdezett: hány orvos van, hány ápoló, mennyien vándorolnak el, és miért kevesebb ápoló (nincs nyelvtudásuk), EEKH szerepe, alap és szakellátás szintjei, finanszírozásuk, a népegészségben a humánerőforráshoz nála az ÁNTSZ kellett volna, szerveződése, feladat- és hatáskörei, 2012-ben mit szerveztek át, és mit vettek ki belőle. A morbitiás követésének eszközei, adatforrások: sajnos ezt nem nagyon tudtam, ő a KSH-t, epinfo-t, a Nemzeti Rákregisztert. Ha bukásra állsz, húzol új tételt, nekem az epidemiológia tárgyköre, stb, itt tudni kell SZÓ SZERINT a gyakban levő definíciókat, és ebben nem nagyon lehet hibázni. Alapvetően nem akar megbuktatni, de mindenbe belekérdez, és inkább arra kíváncsi hogy mit NEM tudsz, nem pedig arra, hogy mit tudsz, és azért sminán megvágja az embert…
Dr. Pénzes Melinda
A teszt szerintem nem volt vészes, én legalábbis sokkal nehezebbre számítottam. Az elején volt 3 számolásos feladat, amik a demóban is voltak:
- prevalencia és incidencia számolás olyan függőleges vonalas-vízszintes vonalas ábránál
- specificitás, szenzitivitás, pozitív és negatív prediktív érték számítás (a pozitív ls negatív pred. benne is volt a feladat leírásában :D)
- Pongo-Pongo városa, lakossági eloszlása, és 87 meningitis eset, számolj mortalitást, korspecifikus mortalisást stb.
Mindegyik számolásnál ott voltak a megoldások, szal az egész egyszerű választás volt Ilyesmi kérdések voltak még:
- új kábítószerfogyasztók száma (5300-valamennyi)
- melyik NEM primer prevenció (méhnyakrákszűrés)
- mire nem képes az eset-kontroll vizsgálat (szerintem incidenciát nem számol)
- melyik adja meg a prevalenciát (szerintem az ökológiai vizsgálat, de csak mert a többit kizártam :D)
- hány orvos van Magyarországon (36000)
- melyik teszt alkalmas a nikotin-függőség detektálására (valami Fränstrom vagy ilyesmi :D)
- mi a leggyakoribb halálozási ok dohányosokban (CV)
- a magyar női lakosság hány százaléka dohányzik (22,6%)
- évi új férfi légző-, hörgődaganatosok száma (51000)
Szerintem kb. ennyi volt. 20 pont, 13tól van meg, és 2pontonként nő a jegy, szóval 19-20 az 5 :D
A tételek: Pénzes Melindáról azt mondták, hogy nagyon cuki és nagyon rendes, annak is tűnt, úgyhogy nem féltem, annak ellenére se, hogy kihúztam az elhízás/DM mellé a történelem nagy alakjait. Hát, hogy alaposan kikérdezte, az nem kifejezés… pontosan ki mit csinált, pontosan MIKOR? Johan Béla mikor alapította az közegészségügyi központot vagy mit? 1900-as évek? eleje-vége-közepe? Vége? És pontosan mikor? 1950-60? NEM, 1970es években… Meg ilyenek, nem volt elég egy emberhez egy dolog, fel kellett sorolni 3-4et… hát én megszenvedtem vele :D pedig azért 6-7 embert tudtam mondani… Az elhízásos tételnél is fel kellett sorolni az ÖSSZES daganatot, ami összefügg vele, mennyi a napi kalória-szükséglet (NEM 1800, hanem 1900-2100 kcal) meg mennyi BMI alatt alultáplált valaki (nem 18 hanem 18 ÉS FÉL). Lehet hogy ezek alap dolgok, de én egy népeg vizsgára nem úgy mentem hogy ilyeneket kell tudnom. Összes vizsgálat, amit az iskolaorvos elvégez… Szóval nemigen voltunk egymásnak szimpatikusak azt hiszem, de ahhoz képest hogy mennyit kérdezett és mennyit kötözködött, végül 4est adott a történelmes tétel miatt, a többit végül sikerült összehoznunk.
"a Tompa Anna paradoxon" (zöld könyv szerzője)
Korábban nem hallottunk felőle, FOKos visszajelzésekből aranyos hölgy. Ma is üdítővel kínált, tételkidolgozásnál nem volt jelen, elvileg minden segítséget igénybe vehettél. Véleménye szerint, kár bármit leírni, mert úgy is összezavar. Vizsgával kapcsolatban: A szív és érrendszeri betegségek epid. Ennél a tételnél -bár könyvében is feltünteti- ne mondjátok az alkoholt, mint rizikótényezőt. Szerinte: az alkohol, főleg a bor, nagyon jó zsír/lipidoldékony tulajdonságú, érvédő, atherosclerosis ellen tök jó. Ne is próbáljatok vitába szállni atekintetben, hogy nagy mennyiségben dilatatív cardiomyopathiát okoz, mert azt mondja, hogy népegészségtanon szó sem volt myopathiákról. És a tétel sem erről szól. (hiába szív ÉS érrendszer, no meg ugye a systolés értéket is növeli, ergo hypertoniát okoz…) Másik: Az alkoholfogyasztás… Francia paradoxon (nem elég annyi, hogy a borfogyasztáshoz fűzött remények nem jöttek be) Íme a remek példa, hogy jó tételekkel is lehet szívni. Általában nem okolom a vizsgáztatót a kapott jegyemmel kapcsolatban, de jelen esetben abszolút igazságtalannak tartom. Lehet, hogy nem találtam a közös hangot vele, nem voltam szimpi, vagy a többieknek már kiosztotta a jó jegyeket. (mások jó jegyeket kaptak, szóval lehetséges..)
Dr. Pénzes Melinda
Miközben kidolgoztuk a tételeket a közelben volt, de nem látott ránk, ugyanez a helyzet vizsgáztatás közben. Nem ellenőrizgetett minket meglepetésszerűen.
Szűrővizsgálatok tétel terhességi diabetes szűrése mikor és milyen módon? (2. trimeszter, vércukormérés és OGTT) colorectalis cc szűrővizsgálatát hogyan végzik? (háziorvos, okkult vér kimutatása Weber-teszttel) emlőrák szervezett szűrővizsgálatánál mammográfia van, ultragangos vizsgálat nincs
Magyar közegészségügy nagy alakja az első közegészségügyi törvényt kinek a nevéhez fűződik? (Mária Terézia) arra, amit elmondtam ide, egyébként egyáltalán nem reagált, csak elkezdett kérdezni a hazai népegészségügy szervezetéről, felépítéséről, munkájáról, finanszírozásáról, hierarciájáról,az ANTSZ után mi változott, minek mi lett a neve, milyen országos szervezetei vannak nem annyira voltam képben, de nem akadt ki, 4-5-ösöket kaptunk egyébként
Szigorlat
Dr. Terebessy András
A tesztírás az elején ugyanaz volt, mint a verseny, még a fejlécben a „Népegészségtan verseny 2014” címet sem cserélték le. Tételek:
- Drogohasználat
- Humánökológia, környezetvédelem , vízhigiéne, stb..
Elég laza, jó hangulatú volt a vizsga nála, az elején kb a tételek felét kiválogatta és eltette, mert, hogy az szerinte hülyeség. Ami tanulság, hogy nem szabad nála sokat beszélni, mert belekérdez mindenbe, ha rosszat mondasz valamire, abba is belemegy, továbbkérdez. Szóval szerintem hagyni kell őt kérdezni, egyébként rendes meg jófej volt.
Dr. Horváth Ferenc
Tételek:
- /15 Gyermek -és ifjúságvédelem, Iskolaeü.
- /3. Talajhigiéné stb.
Nagyon jó fej és nagyon nagyon jó indulatú. Az első tételnél kicsit belementünk a fertőzőbe, de nem volt szándékos,mondta is hogy ez már fertőző és ne menjünk tovább(milyen hirtelen megjelenő járvány veszély esetén oltanak a suliba). Hát ez nem egy nagyon bonyolult dolog volt, nem is volt nagyon faggatózós. A másodiknál azért több konkrétumra volt kíváncsi, szelektív hulladék gyüjtésről beszéltünk, szennyvíz tisztítás lépéseiről stb. Tőle sztem senkinek sem kell félnie:)
Dr. Csépe Péter
Tételek:
- /15. Gyermek -és ifjúságvédelem, Iskolaeü.
- /6. Foglalkozás-eü, fokozott expozíció stb.
Bemelegítésnek átveszi veled a teszteden elrontott feladatokat, persze játékon kívül. Az epidemet, számolásokat imádja, de nem áll meg az élet, ha nem tudod (viszont a jobb jegyért is kérdezhet a végén fogalmakat, mit hogy számolsz ki, vizsgálatok jellemzőit). Magabiztosan és rendszerezetten kell darálni a tételeket, akkor alig szól bele. A tesztet is beleszámítja a végső jegybe, ettől függetlenül csak 4-5 jegyek születtek. Benignus, jóindulatú vizsgáztató.