Tartalomjegyzék
Orvosi pszichológia
Általános leírás a tárgyról
- A tárgy a pszichológia tudományából kíván olyan átfogó tudást nyújtani, mely segíti az orvosok egészséglélektani szemléletének kialakulását, és fogódzkodókat nyújt az orvos-beteg kapcsolat problémáihoz. Ezen kívül a pszichoszomatikai kutatásokba is betekintést nyerhetnek a hallgatók.
- Mindenképpen egy olyan tárgy, amit „Nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk”, de ezen kívül a magatartás tudományi szigorlatnak (mely kötelező, de a 8. szemesztertől a diplomáig bármikor letehetik a hallgatók) is törzsanyaga.
- Az évközi feladat a szemináriumokon való részvétel, és azon egy választott témából kiselőadás tartása.
- Az előadások élvezetesek, de nem kötelezőek (legalábbis eddig nem tartottak katalógust.)
- Az előadás az EOK Békési előadójában, a szemináriumok az SZ1-SZ7 termek valamelyikében vannak. Némelyik vizsgát az EOK-ban tartják, így érdemes megnézni ezt vizsga előtt a Neptunon!
A tárgy adatlapja | |
---|---|
kódja a Neptunon | AOKMAG031_1M00 |
típus | előadás/gyakorlat |
intézet | SE Magatartástudományi Intézet |
intézet honlapja | http://magtud.semmelweis.hu/ |
oktatási felelős | Dr. Szumska Irena |
elérhetősége | [email protected] |
számonkérés típusa év közben | - |
félévek száma | 1 |
vizsga típusa | szóbeli |
nehézség | ez egy könnyen elsajátítható tárgy |
További segédanyagok
Vizsgára hasznos előadás diasorok
jelszó az előadásokhoz: Magtud111
KTB szemináriumi diasorok
Dr. Berghammer Rita szemináriumi diasorok
Nagy előadás
Minimumkérdések
- jegyzet (kézzel)
Kidolgozott vizsgatételek
- minimumkérdések word doc
- Minimumkérdések - számítógéppel kidolgozva; nem szerkeszthető (Ha nincs időd elolvasni a könyvet. A vizsgára való készüléskor érdemes még mellé az előadásokat is átnézni.)
- Minimumkérdések - számítógéppel kidolgozva; szerkeszthető
Tankönyv
Kollokvium tételsor
- Az orvosi pszichológia meghatározása, magyar származású megalapozói. Egészségpszichológia. A biomedicinális és a biopszichoszociális modell. A rendszerszemlélet alapjai.
- Éberség, tudat és tudatállapotok
- Memória, memóriarendszerek
- Emlékezetzavarok
- Intelligencia fogalma és mérési módszerei
- Motivációk, érzelmek
- Frusztráció, agresszió, impulzivitás
- Személyiség fogalma, dinamikus személyiségelmélet
- Személyiség fogalma, a szociális tanuláselmélet személyiség-felfogása
- Humanisztikus személyiségelmélet. Pszichoszomatikus kutatások alapján kidolgozott személyiségtípusok
- Vonáselméletek. A személyiség pszichobiológiai modellje
- Személyiségzavarok fogalma és főbb típusai
- Freud, Erikson és Piaget fejlődésmodellje
- Serdülőkori problémaviselkedés protektív és kockázati tényezői
- A pszichológia tesztek általános jellemzői, fajtái
- Orvos-beteg kapcsolat, compliance/adherence
- Stressz, tanult tehetetlenség és kontrollvesztés fogalma, élettani következményei
- Adaptív és nem adaptív kontrollszerzési stratégiák. Társas támogatás, társadalmi tőke fogalma
- A munkahelyi stressz fogalma és elméletei, a munkával kapcsolatos protektív és kockázati tényezők.
- A korai halálozás társadalmi, gazdasági és magatartásbeli háttere Magyarországon a Hungarostudy (2002, 2006) felmérései alapján
- Depresszió és öngyilkosság epidemiológiai jellemzői, társadalmi tényezők szerepe
- Depresszió, öngyilkos viselkedés és a krízis jellemzői, hasonlóságok és különbségek
- Kóros és nem kóros szorongás, szorongásos zavarok
- A szorongó és depressziós betegekre jellemző kognitív sémák, diszfunkcionális attitűdök
- A kezeletlen szorongás és depresszió egészségügyi és társadalmi következményei
- Krónikusfájdalom-szindrómák és nem-gyógyszeres kezelésük
- Pszichoonkológia
- Pszichoszociális tényezők szerepe a szív- és érrendszeri megbetegedésekben
- Gasztrointesztinális betegségek pszichoszomatikája
- A reproduktív funkciók pszichoszomatikája
- Evészavarok és terápiájuk
- Alvászavarok és terápiájuk
- Leggyakoribb gyermek- és serdülőkori pszichoszomatikus zavarok
- A haldoklás és gyász lélektana
- Komplikált gyász típusai
- Pszichoterápia definíciója és nem-specifikus hatótényezői. A pszichoterápia idegélettani hatásai, a pszicho- és farmakoterápiák találkozási pontjai
- Pszichodinamikus terápiák. Relaxációs és szimbólumterápiák
- Viselkedés- és kognitív pszichoterápiák. Biofeedback
- Család- és csoportterápia
Minimumkérdések a vizsgára
A minimumkérdések anyagának többsége elhangzik vagy az előadásokon, vagy a gyakorlatokon. Van néhány kérdés, amit nem tárgyalunk tanórákon, ezeknek a forrását megadjuk a hallgatóknak (honlapra feltett anyagokról van szó). A kérdések után az „Orvosi pszichológia” tankönyv (második, átdolgozott kiadás, szerk.: Kopp M., Berghammer R., Medicina, Budapest, 2009) oldalszámai vannak megadva.
- Kik az orvosi pszichológia történetében alapvető szerepet játszó legfontosabb magyar orvosok és kutatók? (Franz Alexander, Bálint Mihály, Ferenczi Sándor, Selye János – legalább három személyt ismerni kell.) 25.o.
- Mik a legfontosabb különbségek a biomedikális és a biopszichoszociális betegségmodell között? Ismertesse az általános rendszerelmélet alapvető szabályszerűségeit (cirkuláris okság, nonszummativitás, ekvifinalitás, kommunikáció, homeosztázis, morfogenezis – ezekből legalább négyet ismerni kell). 30-33.o.
- Mi a különbség a REM és NREM alvás között? 40-41.o.
- Mi a tudat? (A definíciót ld. Purebl Gy. előadásanyagában a honlapon.)
- Mi a rövid és hosszú távú memória, az explicit és implicit memória? 60-61.o.
- Mi az amnézia, milyen fő formái vannak? 67-69.o.
- Mi a gondolkodás? 71.o.
- Mi az intelligencia definíciója, mi az IQ fogalma? (Wechsler definíciója kell, 80.o. IQ: Binet és Wechsler szerint: 78.o.)
- A demencia fogalma. 66.o.
- Melyek a két agyfélteke közötti lényeges különbségek az információfeldolgozásban? 75-76.o.
- Milyen teszttel mérjük a felnőttkori intelligenciát Magyarországon? Mik a főbb intelligencia-övezetek (ld.: gyakorlatok anyaga)? 84.o.
- Hogy épül fel a Magyar Wechsler Intelligencia Teszt (MAWI)? 84.o.
- Mi a motiváció és a drive? 97.o.
- Az emberi szükségletek hierarchiájában Maslow szerint mi van a piramis alján és a csúcsán? 98.o.
- Milyen funkciói vannak az érzelmeknek? 102. o.
- Mi az érzelmi intelligencia? 103.o.
- Mi az érzelmek kognitív komponense? 104.o.
- Milyen összetevői vannak az egészséggel kapcsolatos életminőségnek? 105.o.
- Mi a szorongás? Mi a facilitáló és debilizáló szorongás? 106.o.
- Mi az agresszió, mi a frusztráció? 109. és 118.o.
- A fontosabb agresszióelméletek lényege. 123.o.
- Milyen mentális zavarokban lehet vezető tünet az agresszivitás? 124.o.
- A személyiség fogalma. 131.o.
- Pszichoanalitikus személyiségelmélet: topografikus és srukturális modell. 139-141.o.
- Melyek a fontosabb elhárító mechanizmusok? (Legalább ötöt ismerni kell.) 141-143.o.
- Mi a klasszikus és az operáns kondicionálás, és mi a szerepük az emberi viselkedésben? 143-146.o.
- Mi a megfigyeléses tanulás? 146.o.
- Mi az extraverzió és introverzió? 152-153.o.
- Rogers humanisztikus személyiségelméletének alapjai. 154-155.o.
- Cloninger pszichobiológiai személyiségmodellje. 156-157.o.
- A személyiségzavarok három nagy csoportja. 158-161.o.
- Melyek az A-típusú személyiség/viselkedés jellemzői? 161.o., 370.o.
- Freud pszichoszexuális fejlődéselmélete. 170-171.o.
- Erikson pszichoszociális fejlődéselméletének szakaszai (legalább hatot ismerjen). 172-176.o.
- Mi az áttétel és a viszontáttétel az orvos-beteg kapcsolatban? 228.o.
- Melyek a compliance-t elősegítő és gátló tényezők? (Legalább ötöt soroljon fel.) 235-240.o.
- A Selye-féle stresszelmélet. 257-258.o.
- Mi a tanult tehetetlenség és milyen pszichiátriai zavar lehetséges modellje? 259-260.o.
- Melyek a fő adaptív megbirkózási stratégiák? 264-265.o.
- Soroljon fel legalább négy diszfunkcionális attitűdöt! 265-266.o.
- Melyek a főbb nem adaptív kontrollszerzési stratégiák? 269-270.o.
- Mi a társadalmi tőke fogalma? 267-268.o.
- Melyek a nagy népegészségügyi jelentőségű pszichés zavarok? 271-272.o.
- Hogyan változott a hazai öngyilkossági halálozás az utóbbi évtizedekben? 276.o.
- Melyek a kezeletlen szorongás és depresszió következményei? 276-278.o.
- Mi a közép-kelet-európai egészségparadoxon? 279-280.o.
- Sorolja fel a szorongásos zavarok fajtáit! 328-329.o.
- Melyek a depresszió pszichés és szomatikus tünetei? 332.o.
- Mi a depresszióra jellemző kognitív triád (Beck szerint)? 333.o.
- Milyen mechanizmusok révén fokozza a depressziós állapot a szív-érrendszeri betegségek kockázatát? 334.o.
- Melyek a depresszióra jellemző téves kognitív sémák? 336.o.
- Melyek a krónikus fájdalomszindrómák? 338.o.
- Melyek a krónikus fejfájások alapvető típusai? 339.o.
- Az asthma bronchiale biopszichoszociális szemlélete. 344.o.
- Melyek a C-típusú személyiség/viselkedés jellemzői? 364.o.
- Pszichés tényezők szerepe az esszenciális magasvérnyomás-betegségben. 371-372.o.
- Melyek a leggyakoribb gyermekkori pszichoszomatikus és magatartászavarok? 424-425.o.
- Melyek a haldoklás lélektani szakaszai? 439-440.o.
- Melyek a gyász szakaszai? 443-445.o.
- Mi a pszichoterápia definíciója? 454.o.
- Mik a pszichoterápia nemspecifikus tényezői (a Rogers-i triász)? 455-456.o.
- Melyek a pszichodinamikus terápia alapvető módszerei? 461.o.
- Mi a deszenzitizálás? 462.o.
- Mondjon példákat a klasszikus és az operáns kondicionálás pszichoterápiás felhasználására! 462-464.o.
- Mondjon három kognitív torzítást! 465-466.o.
- Melyek a főbb relaxációs módszerek? 471-472.o.
- Mi a biofeedback? 472.o.
- Melyek a jellegzetes családi diszfunkciók pszichoszomatikus zavarokban? (Legalább hármat soroljon fel.) 473-474.o.
- Mi a projektív tesztek működési elve? (+ legalább egy példa szükséges.) 508-509.o.
- Említsen meg legalább egy pszichológiai tünetlistát/tünetbecslő kérdőívet! 509-510.o.