Tartalomjegyzék
Pulmonológia
Általános leírás a tárgyról
- körülbelül miről szól a tárgy
- a későbbiekben melyik másik tárgyhoz nyújt majd segítséget
- mekkora arányú a bukás, érdemes-e év közben többször keveset tanulni, mint év végén egyszerre sokat
- az előadások látogatása hasznos-e
- bármi speciális infó (színesceruzák, logos miliméterpapír)
A tárgy adatlapja | |
---|---|
kódja a Neptunon | AOPULPUL_1M |
típus | előadás és gyakorlat |
intézet | Pulmonológiai Klinika |
intézet honlapja | http://semmelweis.hu/pulmonologia/ |
oktatási felelős | Dr. Kunos László |
elérhetősége | |
számonkérés típusa év közben | nincs évközi számonkérés |
félévek száma | egy |
vizsga típusa | szóbeli |
nehézség | ez egy könnyen elsajátítható tárgy/átlagos nehézségű tárgy/nehezen elsajátítható tárgy/nagyon nehéz tárgy |
Tankönyvek, jegyzetek
Biztosan kelleni fog
- Könyv Író: Cím (Kiadó, 2010)
Ha érdeklődsz, további könyvek, jegyzetek
- Könyv Író: Cím (Kiadó, 2010)
További segédanyagok
- Az Asthma bronchiale (DOTE)
- Bronchiectasia (DOTE)
- Carcinoma (DOTE)
- Disszeminált tüdőbetegségek (DOTE)
- Rhinitis allergica (DOTE)
- Röntgenképek I. (DOTE)
- Röntgenképek II. (DOTE)
- Tüdőembolia (DOTE)
- Tüdőgyulladás (DOTE)
Kidolgozott vizsgatételek
Nyilván nem helyettesíthetnek semmit, de azért irányt mutathatnak, ha elakadsz. ;)
- tetelek.zip - kidolgozva 2014/2015
Személyes tapasztalatok a tárggyal kapcsolatban
Tanuláshoz:
- copd - google gold
- asthma beosztas es kezeles google gina
- tumorok szempontjabol az eloadas tumor temaban az teljesen elfogadhato kemoterapia szinten,
- minden mast pedig nyugodtan lehet az elavult konyvbol, mert annyit megsem haladt az elet
Vizsgatapasztalatok
„A földszinten van kifüggesztve a beosztás, hogy ki kinél vizsgázik. A vizsgáztató jön értünk, nem kell köpenyt húzni és nincs gyakorlati rész sem. A vizsga benignus (a profon kívül nem buktatnak), a lényegre kíváncsiak, nem vészes!”
Prof. Dr. Losonczy György
- „Nála nagyon számít a határozottság és persze a megfelelő tudás. Sokat kérdez, összefüggéseket, kifejezéseket. Van, hogy visszakérdez arra, amit mondtál, hogy fejtsd ki/magyarázd el, nálam volt, hogy nem értett valamit, de magabiztosan el kell magyarázni és akkor elfogadja. Szeret olyan kérdéseket feltenni, amikből tud következtetni az előadáslátogatási szokásokra :)”
- „Tételek: I) Asthma broncihale tünettana, II) Tüdőembolia okai, megelőzése, III) Rekeszsérvek
- Teljesen korrekt volt, nem kérdezett sokat, a kérdései is gyakorlatiasak voltak (hogy különíted el a többi fulladásoktól az asthmás exacerbatio-t, stb.). Arra elég hamar rájött, hogy nem jártam előadásra, szóvá is tette, de nem kínzott vele. Minden részjegyre négyest adott, összességében is négyest kaptam. Ha ötöst akartok, szerintem tanuljatok előadásokat is.
- „Tételek: Haemoptoe, Mycosisok alapjai, Nappali légzészavarok.
- A haemoptoéval kezdtem, elindultam a szájüregből, mentem lefelé, kérdezett egy kettőt, válaszoltam rájuk (azt nem bírtam kinyögni, hogy valakinek attól lehet vérömlés a száján, hogy ha egy daganat megeszi az aorta falát. Erre 3/4edet adott, nem értettem miért. Következő: mycosisok. Eléggé gyorsan továbbmentünk, fontos, hogy kell az immunszuppresszió a systemás gombásodáshoz! Majd jött a légzészavarok: a lényeg, hogy a Pickwick sy-knak nappal is vannak légzésszabályozási zavarai, a hisztis hyperventillációnál pedig az alkalosis miatt Ca2+ szint csökkenés van → epileptiform görcsei lehetnek. Ez érdekelte volna! Nem érdekelte a Kussmaul, a Biot, a Cheyne-Stokes!”
- „Losonczy korrekt, viszont nekem nagyon szigorúnak tűnt. Ha kérdez, és mégha válaszolsz is rá, már mennek le a jegyek. Ha nem egyből, akkor még lejjebb. Legújabb dolgokat kérdezi, nem mentség, ha a könyben más van.”
- „Részleteket kér, pontos megfogalmazást, olyat se keverj, hogy valaki fáradékony, vagy aluszékony, vagy lázas vagy subfebrilis. Pontosan kéri a kórképeknél, hogy ez akkor most láz vagy hőemelkedés. szigorú, nem hagyja, hogy végigérj a gondolatmeneten, folyamatosan kérdez.”
- „úgy éreztem, nem figyel arra, amit mondok”
- „konkrétan rákérdez, hogy jártál-e előadásokra”
- „felesleges három mondattal bevezetni a tételt,hogy mégis kinézzen valahogy a felelet… in medias res durr bele!”
- „a saját előasaiból mindig kérdez! a szavaitokat is meg kell válogatni, kényes a kifejezésekre! a pneumoniákat ő tartotta mint kiderült, de sajnos nincs meg az anyag. tényleg nem figyel igazán, és játssza a professzorosdit. ennek ellenére nem célja a buktatás, gondolkodtató kérdésekkel segít és próbál kedves lenni. Engem Matolcsyra emlékeztetett.”
- „szeritem korrekt, csak nagyon szigorú”
Dr. Horváth Gábor
- „Nagyon rendes! hagy időt rendesen a tétel kidolgozásra, engedi, hogy elmondd, amit gondoltál, utána ha még valami fontosabbra nem tértél volna ki, akkor rákérdez, de nem keménykedik.”
- „Nagyon kedves, meghallgatja amit kidolgoztál, utána szorosan a témához kapcsolódóan kérdez néhányat, ha esetleg valamit szeretne még hallani. Nem kínozza az embert, barátságos légkörben megy a vizsga.
- Tételek:
- 1) asthma definíciója, beosztása, patológiája stb. - először bepróbálkoztam a farmakos beosztással (enyhe átmeneti, enyhe de folyamatos, közepes folyamatos, súlyos folyamatos), rögtön mondta, hogy ezt ma a pulmonológia már nem használja, akkor gyorsan hozzáfűztem, hogy előadáson még volt egy kontrollált-részlegesen kontrollált-nem kontrollált beosztás is, rögtön bólintott és kérte a következő tételt. mikor diagnosztika felé is mentem volna, akkor leállított, hogy az már egy másik tétel, nem kell most.
- 2) benignus alsó légúti és tüdő daganatok - bőven elég a könyv hozzá
- 3) sziszt. autoimmun betegségekhez társuló tüdőbetegségek - belgyógyra megtanult dolgok elegek voltak
Dr. Tamási Lilla
- „Tételt húztunk, de nem igazán érdekelte mi van rajta, hanem ő mondott valamit, hogy konkrétan miről beszéljek.
- I. Hörgőrák patogenezis,epidem stb. → kissejtes tüdőrák terápiája
- II. A kóros tüdőelváltozások röntgenmorfológiája → tüdőembólia képalkotó diagnózisa
- III. OSA kezelése → teljes OSA
- Nem volt nagyon vérengzős de pontos protokollt és pontos hatóanyagneveket kért kemónál. Aztán elkezdett COPD kezelést kérdezni, mindenképp olvassátok el a GOLD guidelinet, abból kérdezte, hogy B csoportnak mit adnék, hatóanyag név itt is fontos. Tüdőembóliánál belementünk a kezelésbe is, mikor-mivel lizálunk, , ill antikoag, LMWHnál még gyári nevekre is kíváncsi (lett volna). OSA tekintetében kb 3 mondatot kellett elmondani, kb. csak a nem invazív légzéstámogatás érdekelte.”
Dr. Gálffy Gabriella
- „Nagyon kedves, jóindulatú, de a kezelést, gyógyszereket dózisokkal együtt megkérdezi mindenhol, ahol lehet. Nyugodt és ha valamit nem tudsz akkor elmondja, de előtte segítő kérdésekkel megpróbál kiszedni az emberből valami választ. Késett kb. 10-15 percet, felmemtünk a könyvtárba, húzatta a tételt és felírta, aztán jófej módon kiment kávézni 15 percre és megtiltotta, hogy könyvet/jegyzetet használjunk segédeszközként. Mikor visszajött elkezdtem, mert elég volt az idő, amit hagyott. Részletesen belementünk a pleuratumor mintavételébe, de valószínűleg csak azért, mert nem vágtam rá elsőre a jó választ.”
Dr. Bohács Anikó
- „nagyon rendes volt és ha nem tudtam a kérdéseire a választ, abból se csinált ügyet, jó jegyet adott.”
Dr. Vastag Endre
- „többet beszél mint a vizsgázó, végül 4-es 5-öst ad. nincs tételhúzás, ő ad a fontos nagy témák közül.”
Dr. Müller Veronika
- „Azt mondta hogy ha a kihúzott tételek között nincs kezelés akkor ő fog kérdezni kezelést (asthma vagy COPD). A tüdőrák kezelését húztam, így csak azt kérdezte részletesen. Ha a tételen csupán egy dolog van, pl. kezelés, az nem jelenti azt hogy csak azt fogja kérdezni, bele fog kérdezni klinikumba is. Kedvenc kérdés: „Bejön a páciens ezzel a betegséggel a rendelőbe, mit veszünk észre rajta?” Egyébként nem volt rosszindulatú.”