A tárgy adatlapja | |
---|---|
kódja a Neptunon | AOKMAG398_1M |
kreditértéke | 2 |
típus | előadás/gyakorlat |
intézet | Magatartástudományi Intézet |
intézet honlapja | http://magtud.semmelweis.hu/ |
oktatási felelős | dr. Pilling János |
elérhetősége | dr.pilling.janos[kukac]gmail.com, Telefon: +36 1 210-29-53, +36 1 210-29-30/56123 |
számonkérés típusa | kollokvium |
számonkérés típusa év közben | munkabeszámoló |
nehézség | ez egy nagyon könnyen elsajátítható tárgy |
A vizsga félév végi szóbeli kollokvium. A és B tételt kell húzni, ezek átlaga adja az érdemjegyet. A vizsga körülményei: helyszíne a NET valamelyik Szemináriumi terme (Sz-el kezdődő Dékáni Hivatal melletti termek az első emeleten) szokott lenni, egy adott napon 1 tanár szokott vizsgáztatni, a vizsga reggel 8-kor kezdődik és kb. 15 embert vizsgáztatnak egy nap. Akinek sietnie kell vagy szeretne hamar túl lenni rajta, megbeszélheti a többi hallgatóval, hogy ő mehessen be előbb. Egyszerre 3 ember megy be, tételhúzás után van bőven idő a tételek kidolgozására. Miután végez valaki és elhagyja a termet, a terembe bemegy a következő vizsgázó, a többiek a szemináriumi terem melletti folyosó székein várakoznak. A kommunikációt a vizsga után se felejtsd el, egyrészt hogy sikeres orvos légy, másrészt mivel az ún. Magatartástudományi szigorlat része, amit 3. év végén tesznek le a hallgatók pszichológiából és orvosi kommunikációból. A szigorlat pedig már beleszámít a diploma átlagába.
A vizsga témakörei az Orvosi kommunikáció tankönyv második kiadásának (Pilling János, Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2008) következő részeihez tartozó fejezetek: Általános kommunikációelmélet; Az orvos-beteg kommunikáció általános kérdései; Kommunikáció különböző helyzetű betegekkel. A hallgatók a vizsgán két tételsorból egy-egy tételt húznak. A tételek a következők:
„A” tételsor
A kommunikáció alapfogalmai és szerepe az orvoslásban: a kommunikáció alapelemei, axiómái, szintjei; a verbális kommunikáció A kommunikáció alapfogalmai és szerepe az orvoslásban: a non-verbális kommunikáció A kommunikáció alapfogalmai és szerepe az orvoslásban: az aktív meghallgatás, az empátia jelenségvilága Az orvos-beteg konzultáció A betegtájékoztatás kommunikációs kérdései Terápiás betegoktatás és közös döntéshozatal A meggyőző kommunikáció szerepe a gyógyításban: a meggyőzés tanuláselméleti és kognitív modelljei; a meggyőzés hatása. A meggyőző kommunikáció szerepe a gyógyításban: érveléstechnika, a meggyőzés fő- és mellékútja, a viselkedésváltozás szakaszainak modellje A szuggesztiók jelentősége az orvos-beteg kommunikációban
„B” tételsor
Kommunikáció akut betegekkel Kommunikáció beteg gyermekekkel Kommunikáció idős betegekkel Kommunikáció szomatizáló betegekkel Kommunikáció alkohol- és drogfüggő betegekkel Kommunikáció szexuális problémákról Az öngyilkossági kísérletet követő orvos-beteg találkozás kommunikációs sajátosságai Az agresszió megelőzésének és kommunikációs kezelésének lehetőségei A gyógyíthatatlan betegségek diagnózisának közlése A halálhír és veleszületett fejlődési rendellenesség hírének közlése Kapcsolat cigány (roma) páciensekkel
A félév végén versenyvizsgát is tart az intézet, amin önkéntes a részvétel és vele kiváltható a kollokvium . Azon hallgatók, akik a versenyvizsgán jeles (5) vagy jó (4) eredményt érnek el, ennek megfelelő megajánlott jegyet kaphatnak. A verseny témakörei megegyeznek a kollokvium témaköreivel. Nem kell rá többet készülni, mint a kollokviumra, és könnyű rajta megajánlott jegyet szerezni, így érdemes á felkészülni.
(Ezek helyett inkább a tankönyvet tanuld, mivel a könyv fejezetei a tételek…)