Az egészséges életkezdet a jelenlegi népegészségügyi programoknak hangsúlyos pontja. Amellett, hogy az anyatejes táplálás számos pozitív hatása az anya és gyermek egészségére népegészségügyi szempontból jelentős és a szoptatás tartamával arányos, a társadalmi igény is megnőtt a szoptatás támogatása iránt. A szoptatás, a bensőséges anya-gyermek kapcsolat lelki egészség szempontjából is kiemelt fontosságához nem férhet kétség.
Az Egészségügyi Világszervezet, továbbá számos nemzetközi és hazai szakmai grémium azt javasolja, hogy a csecsemőket hat hónapos korukig kizárólag szoptassa az édesanyjuk, majd pedig a megfelelő hozzátáplálás mellett folytassák a szoptatást kétéves korig vagy azon túl. Annak azonban, hogy ez az ajánlás a gyermekek többségének esetében megvalósuljon, elengedhetetlen feltétele a megfelelő, korszerű, hozzáférhető gyakorlati segítségnyújtás. Az ilyen irányú képzés jelenleg a hazai egészségügyi szakképzésben vagy egyáltalán nem, vagy korlátozott óraszámban történik meg.
A célzottan a szoptatással kapcsolatos segítségnyújtásra kiképzett szakemberek hiányában az anyatejes táplálással, szoptatással kapcsolatos ismeretátadást, segítségnyújtást elsősorban a védőnőktől, csecsemő- és gyermek szakápolóktól, szülésznőktől, gyermekorvosoktól, szülészorvosoktól várják az édesanyák. Fokozódó igény mutatkozik azonban hazánkban is a – külföldön már több évtizedes múltra visszatekintő – laktációs szaktanácsadói szakma képviselőinek tudására.
A laktációs szaktanácsadó olyan specialista, aki a szoptató anya és a szoptatott csecsemő különleges igényeit szem előtt tartva megelőzi, felismeri, illetve segít megoldani a laktációval, anyatejes táplálással kapcsolatos problémákat, és feladatköre kiterjed a gyermekvárás, csecsemőgondozás és családgondozás területére is.
A nemzetközi laktációs szaktanácsadói (IBCLC) oklevél 1985 óta szerezhető meg (bővebben lásd a www.ibclc.hu oldalt). Világszerte jelenleg több mint 16 ezer laktációs szaktanácsadó tevékenykedik 70 országban. Egy részük védőnői, szülésznői, vagy gyermekorvosi munkakörben dolgozik, a szoptatással kapcsolatos ismereteket felhasználva a mindennapi gyakorlatban. Egyes országokban célul tűzték ki, hogy az anya-csecsemő párossal foglalkozó szakemberek minél nagyobb hányada rendelkezzen ez irányú képesítéssel. Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Ausztráliában az egészségügyi intézmények szívesen alkalmazzák a nemzetközi vizsgával is rendelkező szakembereket, így ők előnyt élveznek azokkal szemben, akik mögött nem áll a tekintélyes vizsgabizottság ajánlása. A laktációs szaktanácsadók jelentős része fő tevékenységként teljes vagy részmunkaidőben dolgozik kórházak szülészeti osztályain, újszülött osztályokon, továbbá ambuláns keretek között is, a gyermekgyógyászati rendeléshez társulva vagy önálló rendelés formájában, valamint az édesanyák otthonában. Magyarországon jelenleg (2012 őszi adat) 76 nemzetközi vizsgával rendelkező laktációs szaktanácsadó tevékenykedik.
A továbbképzést elsősorban azoknak a BA vagy MA szintű végzettséggel rendelkező, humán segítő foglalkozású szakembereknek hirdetjük meg, akik a jelentkezés pillanatában az IBCLC (International Board Certified Lactation Consultant) nemzetközi laktációs szaktanácsadói vizsga mindenkor érvényben lévő jelentkezési feltételeinek megfelelnek. A feltételrendszerben előírt továbbképzési óraszám előzetes teljesítését nem várjuk el, szakirányú képzésünk ad lehetőséget erre, készít fel a vizsgára. A képzés sikeres elvégzése lehetőséget ad segítő foglalkozásként laktációs szaktanácsadói munkakör betöltésére, illetve az anya-gyermek párossal foglalkozó szakemberként a szoptatni kívánó anya hatékonyabb támogatására.
Mivel a laktációs szaktanácsadó munkája kiterjed a dokumentumunk elején említett területekre, ezért fontos szempont, hogy igen jó kommunikációs készséggel, elmélyült pszichológiai ismeretekkel, és a tanácsadás és konzultáció terén elengedhetetlen gyakorlati készségekkel rendelkezzen, hogy képes legyen a problémák lelki síkját is megragadni és a problémákat rendszerszemlélettel megközelíteni. Képzési tervünkben ezért kap kiemelt hangsúlyt az ez irányú ismeretanyag átadása.
A jelen szakirányú képzés struktúrája rendhagyó abban a tekintetben, hogy a nemzetközi IBCLC vizsgára is felkészít, és a hazai végzettség a sikeres nemzetközi vizsgához kötött, amelyet – a naprakész tudás biztosítása érdekében – ötévente meg is kell újítani.
Az alább felsorolt kritériumok meghatározzák és összefoglalják a különleges tudást és képességeket magában foglaló és igénylő laktációs szaktanácsadói feladatokat, a feladatok elvégzéséhez szükséges kompetenciákat.
A szoptatott csecsemő és a csecsemő családjának segítéséhez az alábbi témakörökből szerzett további ismereteket, melyeket munkája során integráltan alkalmazni is képes:
A képzési program több pilléren áll. A „Tanácsadói készségeket fejlesztő stúdiumok”, „Laktációs elméleti ismeretek stúdiumcsoport”, a „Klinikai ismeretek stúdiumcsoport” és a „Hivatás integrált alkalmazását elősegítő stúdiumok” egymásra épülve, de más-más oldalról járulnak hozzá a hallgató elméleti és gyakorlati ismereteinek, valamint laktációs szaktanácsadói kompetenciáinak fejlesztéséhez.
(1) Tanácsadói készségeket fejlesztő stúdiumok: 7 kredit
A tanácsadás pszichológiája; Rendszerszemléletű családkonzultáció alapjai; Laktációs tanácsadói helyzetgyakorlatok; Egyéni sajátélmény-konzultáció
(2) Laktációs elméleti ismeretek stúdiumcsoport: 10 kredit
A laktáció biológiai alapjai; Az egészséges csecsemő és természetes szükségletei; A csecsemőtáplálás szociokulturális vonatkozásai; Hivatásetika
(3) Klinikai ismeretek stúdiumcsoport: 27-29 kredit
A laktációs segítségnyújtás elméleti és gyakorlati kérdései; Anyai betegségek laktációs vonatkozásai; Laktációs problémák gyermekgyógyászati vonatkozásai; Klinikai laktációs tanácsadási gyakorlat; Terepmunka tutoriális kíséréssel
(4) Hivatás integrált alkalmazását elősegítő stúdiumok: 7 kredit
Nemzetközi állásfoglalások ismerete; Kutatási eredmények elemzése; Szakdolgozati konzultáció; Esetmegbeszélés, tevékenységkísérés
(5) Kötelezően választható stúdiumok: 3-5 kredit
Angol szaknyelvi kurzus; Primer prevenciós programszervezés; Szakirodalom-feldolgozási kurzus
(6) Szakdolgozat: 2 kredit