====== Orvosi pszichológia ======
===== Általános leírás a tárgyról =====
* A tárgy a pszichológia tudományából kíván olyan átfogó tudást nyújtani, mely segíti az orvosok egészséglélektani szemléletének kialakulását, és fogódzkodókat nyújt az orvos-beteg kapcsolat problémáihoz. Ezen kívül a pszichoszomatikai kutatásokba is betekintést nyerhetnek a hallgatók.
* Mindenképpen egy olyan tárgy, amit "Nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk", de ezen kívül a magatartás tudományi szigorlatnak (mely kötelező, de a 8. szemesztertől a diplomáig bármikor letehetik a hallgatók) is törzsanyaga.
* Az évközi feladat a szemináriumokon való részvétel, és azon egy választott témából kiselőadás tartása.
* Az előadások élvezetesek, de nem kötelezőek (legalábbis eddig nem tartottak katalógust.)
* Az előadás az EOK Békési előadójában, a szemináriumok az SZ1-SZ7 termek valamelyikében vannak. Némelyik vizsgát az EOK-ban tartják, így érdemes megnézni ezt vizsga előtt a Neptunon!
* [[http://www.magtud.hu/okt/tantargyak/145-pszichologia/262-orvosi-pszichologia-eloadasok|információ az előadások, gyakorlatok rendjéről]]
^ A tárgy adatlapja ^^
^ kódja a Neptunon | AOKMAG031_1M00 |
^ típus | előadás/gyakorlat |
^ intézet |SE Magatartástudományi Intézet |
^ intézet honlapja | [[http://magtud.semmelweis.hu/]] |
^ oktatási felelős | Dr. Szumska Irena |
^ elérhetősége |szumska.irena@med.semmelweis-univ.hu|
^ számonkérés típusa év közben | - |
^ félévek száma |1 |
^ vizsga típusa |szóbeli |
^ nehézség |ez egy könnyen elsajátítható tárgy|
===== További segédanyagok =====
==== Vizsgára hasznos előadás diasorok ====
**jelszó az előadásokhoz: Magtud111
**
=== KTB szemináriumi diasorok ===
*{{:aok:pszichologia:a_pszichiatriai_betegsegek_es_magatartaszavarok_hattere.rar|A pszichiátriai betegségek és magatartászavarok háttere}}
*{{:aok:targyak:1.pdf|Észlelés, figyelem, tanulás, emlékezet}}
*{{:aok:targyak:2.pdf|Motiváció, érzelmek,szorongás, agresszió}}
*{{:aok:targyak:3.pdf|Tudat, tudatállapotok}}
*{{:aok:targyak:4.pdf|Gondolkodás, intelligencia, kreativitás}}
*{{:aok:targyak:5-6.pdf|A személyiség fejlődése}}
*{{:aok:targyak:7-8.pdf|Személyiség,személyiségelméletek,személyiségzavarok}}
*{{:aok:targyak:haldoklas_.pdf|Haldoklás}}
*{{:aok:targyak:orvos-beteg-kapcsolat_.pdf|Orvos-beteg kapcsolat}}
*{{:aok:targyak:tudat_.pdf|Tudat}}
=== Dr. Berghammer Rita szemináriumi diasorok ===
* {{:aok:pszichologia:szeminarium:depresszio_.ppt|Depresszió}}
* {{:aok:pszichologia:szeminarium:gondolkoda_s_intelligencia.ppt|Gondolkodás, intelligencia}}
* {{:aok:pszichologia:szeminarium:pszichoszomatika_ea.ppt|Pszichoszomatika ea.}}
* {{:aok:pszichologia:szeminarium:pszichotera_pia_ea.ppt|Pszichoterápia ea.}}
* {{:aok:pszichologia:szeminarium:szeme_lyise_g_vizsga_lata_zavarai.ppt|Személyiség vizsgálata, zavarai}}
* {{:aok:pszichologia:szeminarium:szoronga_s_e_rzelmek.ppt|Szorongás, érzelmek}}
=== Nagy előadás ===
* {{:aok:targyak:deviancia.pdf|Deviancia}}
* {{:aok:targyak:hungarostudy.pdf|Hungarostudy}}
* {{:aok:targyak:orvosi_pszichologia_szemlelete.pdf|Orvosi pszichológia szemlélete}}
* {{:aok:targyak:pszichoszomatika_magatartasorvoslas.pdf|Pszichoszomatika}}
* {{:aok:targyak:pszichoterapiak_2011.pdf|Pszichoterápiák}}
* {{:aok:targyak:stressz_modell.pdf|Stressz-modell}}
* {{:aok:targyak:tudatallapotok.pdf|Tudatállapotok}}
=== Minimumkérdések ===
* {{:aok:targyak:pszichologia_minimumkerdesek.doc|pszichológia minimumkérdések}}
* {{:aok:pszichologia:a_csoport_tulajdonsagai.rar|A csoport tulajdonságai}}
* {{:aok:pszichologia:a_csoport_tulajdonsagai.rar |A csoport tulajdonságai}}
* {{:aok:pszichologia:a_csoport_tulajdonsagai_05.rar |A csoport tulajdonságai}}
* {{:aok:pszichologia:a_lelki_es_testi_egeszseg_oesszefueggesei_a_mai_magyar_tarsadalomban_06.rar |A testi és lelki egészség összefüggései a mai magyar társadalomban}}
* {{:aok:pszichologia:a_pszichiatriai_betegsegek_es_magatartaszavarok_hattere.rar |A pszichiátriai betegségek és magatartászavarok háttere}}
* {{:aok:pszichologia:a_pszichologia_iranyzatai.rar |A pszichológia irányzatai}}
* {{:aok:pszichologia:a_szemelyiseg.rar |A személyiség}}
* {{:aok:pszichologia:a_szemelyiseg_06.rar |A személyiség}}
* {{:aok:pszichologia:a_tanulas_jelensegkoere_a_veleszueletett_-_tanult_vita_es_tanulsagai_az_emlekezet_mint_folyamat_jellemzoi_szervezodese_a_szemtanu_effektus_felejtes_motivalt_felejtes._05.rar |A tanulás jelenségköre, a veleszületett-tanult vita és tanulságai, az emlékezet, mint folyamat, jellemzői, szerveződése, a szemtanú effektus, felejtés, motivált felejtés}}
* {{:aok:pszichologia:a_veszteseg_pszichologiaja.rar |A veszteség pszichológiája}}
* {{:aok:pszichologia:a_veszteseg_toebbarcu_fogalom_06.rar |A veszteség többarcú fogalom}}
* {{:aok:pszichologia:a_xx._szazad_magyar_nyelvu_tanatologiai_szakirodalmanak_bibliografiaja.rar |A XX. század magyar nyelvű tanatológiai szakirodalmának bibliográfiája}}
* {{:aok:pszichologia:abx_model_kifejtese_06.rar |abx modell kifejtése}}
* {{:aok:pszichologia:alapemociok.rar |Alapemóciók}}
* {{:aok:pszichologia:az_orvos-beteg_talalkozas.rar |Az orvos-beteg találkozás}}
* {{:aok:pszichologia:bartlettemlekezet_06.rar |Bartlettemlékezet}}
* {{:aok:pszichologia:brainstorming_oetletszueret_.rar |Brainstorming, ötletszüret}}
* {{:aok:pszichologia:csoportfolyamatok.rar |A csoportfolyamatok}}
* {{:aok:pszichologia:csoportfolyamatok_06.rar |A csoportfolyamatok}}
* {{:aok:pszichologia:elharito_mechanizmusok_.rar |Elhárító mechanizmusok}}
* {{:aok:pszichologia:emlekezes.rar|Emlékezés}}
* {{:aok:pszichologia:eysenck_szemelyisegfaktorai.rar |Eysenck személyiségfaktorai}}
* {{:aok:pszichologia:fobb_pszichoterapias_modszerek_05.rar |Főbb pszichoterápiás modszerek}}
* {{:aok:pszichologia:hiperaktivitas_figyelemzavar.rar |Hiperaktivitás, figyelemzavar}}
* {{:aok:pszichologia:hivatas_es_szemelyiseg_az_orvostanhallgatok_es_orvosok_pszichologiai_problemai.rar |Hivatás és személyiség, az orvostanhallgatók és orvosok pszichológiai problémái}}
* {{:aok:pszichologia:human_magatartasi_invarianciak_keresese.rar |Humán magatartási invarianciák keresése}}
* {{:aok:pszichologia:intelligencia_kreativitas.rar |Intelligencia, kreativitás}}
* {{:aok:pszichologia:jegyzet_-_kezzel.rar |jegyzet}} (kézzel)
* {{:aok:pszichologia:magatartaszavarok.rar |Magatartászavarok}}
* {{:aok:pszichologia:pszichoimmunologia.rar |Pszichoimmunológia}}
* {{:aok:pszichologia:pszichologiai_lexikon.rar |Pszichológiai lexikon}}
* {{:aok:pszichologia:pszichoszomatikus_betegsegek_05.rar |Pszichoszomatikus betegségek}}
* {{:aok:pszichologia:pszichoszomatikus_orvoslas_pte_.rar |Pszichoszomatikus orvoslás}} (PTE)
* {{:aok:pszichologia:pszichoterapiak.rar |Pszichoterápiák}}
* {{:aok:pszichologia:puska.rar |puska}}
* {{:aok:pszichologia:sigmund_freud_-_pszichoanalizis.rar |Sigmund Freud - pszichoanalízis}}
* {{:aok:pszichologia:stressz_betegsegek_es_kezelesuek_07.rar |Stressz, betegségek és kezelésük}}
* {{:aok:pszichologia:stressz_es_megbirkozas-stressz_betegsegek_es_kezelesuek_05.rar |Stressz és megbirkózás - stressz betegségek és kezelésük}}
* {{:aok:pszichologia:stressz_es_megbirkozas._pszichologiai_ismeretek_az_orvoslas_mindennapjaiban_06.rar |Stressz és megbirkózás: pszichológiai ismeretek az orvoslás mindennapjaiban}}
* {{:aok:pszichologia:stressz_es_megbirkozas_pszichologiai_ismeretek_az_orvoslas_mindennapjaiban_05.rar |Stressz és megbirkózás: pszichológiai ismeretek az orvoslás mindennapjaiban}}
* {{:aok:pszichologia:szorongas_es_depresszio_a_modern_pszichoszomatika_jelentosege_a_kronikus_betegek_ellatasaban_05.rar |Szorongás és depresszió a modern pszichoszomatika jelentősége a krónikus betegek ellátásában}}
* {{:aok:pszichologia:a_koezvetlen_emberi_kommunikacio_csatornai_uezenetei_a_feed-back_fogalma._az_empatia_elemzese_megjelenese_szintje:kapcsolata_a_kiegessel.rar|A közvetlen emberi kommunikáció csatornái, üzenetei, a feedback fogalma, az empátia elemzése, megjelenése, szintjei, kapcsolata a kiégéssel}}
===== Kidolgozott vizsgatételek =====
* {{:aok:targyak:pszichologia-tetelek.rar|}}
* {{:aok:targyak:kommunikacio-tetelek.rar|}}
* {{:aok:pszichologia:kidolgozott:psychologia.rar|kidolgozott tételek}}
* {{:aok:pszichologia:kidolgozott:pszichologia.rar|kidolgozott tételek}}
* {{:aok:pszichologia:kidolgozott:pszichologia_felevi_tetelsor.rar|félévi tételsor}}
* {{:aok:targyak:pszichologia_minimumkerdesek.doc|minimumkérdések}} word doc
* {{:aok:pszichologia:orvosi_pszichologia_minimumkerdesek_kidolgozva.pdf|Minimumkérdések}} - számítógéppel kidolgozva; nem szerkeszthető (Ha nincs időd elolvasni a könyvet. A vizsgára való készüléskor érdemes még mellé az előadásokat is átnézni.)
* {{:aok:pszichologia:orvosi_pszichologia_minimumkerdesek_kidolgozva.odt|Minimumkérdések}} - számítógéppel kidolgozva; szerkeszthető
===== Tankönyv =====
* {{:aok:pszichologia:tk:orvosi_pszichologia_tankoenyv_03.rar|Orvosi pszichológia tankönyv}}
* {{:aok:pszichologia:tk:orvosi_pszichologia_tankoenyv_03_pdf_.rar|Orvosi pszichológia tankönyv}} (pdf)
* {{:aok:pszichologia:pszicho_röviditett.doc|rövidített tankönyv}}
===== Kollokvium tételsor =====
- Az orvosi pszichológia meghatározása, magyar származású megalapozói. Egészségpszichológia. A biomedicinális és a biopszichoszociális modell. A rendszerszemlélet alapjai.
- Éberség, tudat és tudatállapotok
- Memória, memóriarendszerek
- Emlékezetzavarok
- Intelligencia fogalma és mérési módszerei
- Motivációk, érzelmek
- Frusztráció, agresszió, impulzivitás
- Személyiség fogalma, dinamikus személyiségelmélet
- Személyiség fogalma, a szociális tanuláselmélet személyiség-felfogása
- Humanisztikus személyiségelmélet. Pszichoszomatikus kutatások alapján kidolgozott személyiségtípusok
- Vonáselméletek. A személyiség pszichobiológiai modellje
- Személyiségzavarok fogalma és főbb típusai
- Freud, Erikson és Piaget fejlődésmodellje
- Serdülőkori problémaviselkedés protektív és kockázati tényezői
- A pszichológia tesztek általános jellemzői, fajtái
- Orvos-beteg kapcsolat, compliance/adherence
- Stressz, tanult tehetetlenség és kontrollvesztés fogalma, élettani következményei
- Adaptív és nem adaptív kontrollszerzési stratégiák. Társas támogatás, társadalmi tőke fogalma
- A munkahelyi stressz fogalma és elméletei, a munkával kapcsolatos protektív és kockázati tényezők.
- A korai halálozás társadalmi, gazdasági és magatartásbeli háttere Magyarországon a Hungarostudy (2002, 2006) felmérései alapján
- Depresszió és öngyilkosság epidemiológiai jellemzői, társadalmi tényezők szerepe
- Depresszió, öngyilkos viselkedés és a krízis jellemzői, hasonlóságok és különbségek
- Kóros és nem kóros szorongás, szorongásos zavarok
- A szorongó és depressziós betegekre jellemző kognitív sémák, diszfunkcionális attitűdök
- A kezeletlen szorongás és depresszió egészségügyi és társadalmi következményei
- Krónikusfájdalom-szindrómák és nem-gyógyszeres kezelésük
- Pszichoonkológia
- Pszichoszociális tényezők szerepe a szív- és érrendszeri megbetegedésekben
- Gasztrointesztinális betegségek pszichoszomatikája
- A reproduktív funkciók pszichoszomatikája
- Evészavarok és terápiájuk
- Alvászavarok és terápiájuk
- Leggyakoribb gyermek- és serdülőkori pszichoszomatikus zavarok
- A haldoklás és gyász lélektana
- Komplikált gyász típusai
- Pszichoterápia definíciója és nem-specifikus hatótényezői. A pszichoterápia idegélettani hatásai, a pszicho- és farmakoterápiák találkozási pontjai
- Pszichodinamikus terápiák. Relaxációs és szimbólumterápiák
- Viselkedés- és kognitív pszichoterápiák. Biofeedback
- Család- és csoportterápia
===== Minimumkérdések a vizsgára =====
A minimumkérdések anyagának többsége elhangzik vagy az előadásokon, vagy a gyakorlatokon. Van néhány kérdés, amit nem tárgyalunk tanórákon, ezeknek a forrását megadjuk a hallgatóknak (honlapra feltett anyagokról van szó). A kérdések után az „Orvosi pszichológia” tankönyv (második, átdolgozott kiadás, szerk.: Kopp M., Berghammer R., Medicina, Budapest, 2009) oldalszámai vannak megadva.
- Kik az orvosi pszichológia történetében alapvető szerepet játszó legfontosabb magyar orvosok és kutatók? (Franz Alexander, Bálint Mihály, Ferenczi Sándor, Selye János – legalább három személyt ismerni kell.) 25.o.
- Mik a legfontosabb különbségek a biomedikális és a biopszichoszociális betegségmodell között? Ismertesse az általános rendszerelmélet alapvető szabályszerűségeit (cirkuláris okság, nonszummativitás, ekvifinalitás, kommunikáció, homeosztázis, morfogenezis – ezekből legalább négyet ismerni kell). 30-33.o.
- Mi a különbség a REM és NREM alvás között? 40-41.o.
- Mi a tudat? (A definíciót ld. Purebl Gy. előadásanyagában a honlapon.)
- Mi a rövid és hosszú távú memória, az explicit és implicit memória? 60-61.o.
- Mi az amnézia, milyen fő formái vannak? 67-69.o.
- Mi a gondolkodás? 71.o.
- Mi az intelligencia definíciója, mi az IQ fogalma? (Wechsler definíciója kell, 80.o. IQ: Binet és Wechsler szerint: 78.o.)
- A demencia fogalma. 66.o.
- Melyek a két agyfélteke közötti lényeges különbségek az információfeldolgozásban? 75-76.o.
- Milyen teszttel mérjük a felnőttkori intelligenciát Magyarországon? Mik a főbb intelligencia-övezetek (ld.: gyakorlatok anyaga)? 84.o.
- Hogy épül fel a Magyar Wechsler Intelligencia Teszt (MAWI)? 84.o.
- Mi a motiváció és a drive? 97.o.
- Az emberi szükségletek hierarchiájában Maslow szerint mi van a piramis alján és a csúcsán? 98.o.
- Milyen funkciói vannak az érzelmeknek? 102. o.
- Mi az érzelmi intelligencia? 103.o.
- Mi az érzelmek kognitív komponense? 104.o.
- Milyen összetevői vannak az egészséggel kapcsolatos életminőségnek? 105.o.
- Mi a szorongás? Mi a facilitáló és debilizáló szorongás? 106.o.
- Mi az agresszió, mi a frusztráció? 109. és 118.o.
- A fontosabb agresszióelméletek lényege. 123.o.
- Milyen mentális zavarokban lehet vezető tünet az agresszivitás? 124.o.
- A személyiség fogalma. 131.o.
- Pszichoanalitikus személyiségelmélet: topografikus és srukturális modell. 139-141.o.
- Melyek a fontosabb elhárító mechanizmusok? (Legalább ötöt ismerni kell.) 141-143.o.
- Mi a klasszikus és az operáns kondicionálás, és mi a szerepük az emberi viselkedésben? 143-146.o.
- Mi a megfigyeléses tanulás? 146.o.
- Mi az extraverzió és introverzió? 152-153.o.
- Rogers humanisztikus személyiségelméletének alapjai. 154-155.o.
- Cloninger pszichobiológiai személyiségmodellje. 156-157.o.
- A személyiségzavarok három nagy csoportja. 158-161.o.
- Melyek az A-típusú személyiség/viselkedés jellemzői? 161.o., 370.o.
- Freud pszichoszexuális fejlődéselmélete. 170-171.o.
- Erikson pszichoszociális fejlődéselméletének szakaszai (legalább hatot ismerjen). 172-176.o.
- Mi az áttétel és a viszontáttétel az orvos-beteg kapcsolatban? 228.o.
- Melyek a compliance-t elősegítő és gátló tényezők? (Legalább ötöt soroljon fel.) 235-240.o.
- A Selye-féle stresszelmélet. 257-258.o.
- Mi a tanult tehetetlenség és milyen pszichiátriai zavar lehetséges modellje? 259-260.o.
- Melyek a fő adaptív megbirkózási stratégiák? 264-265.o.
- Soroljon fel legalább négy diszfunkcionális attitűdöt! 265-266.o.
- Melyek a főbb nem adaptív kontrollszerzési stratégiák? 269-270.o.
- Mi a társadalmi tőke fogalma? 267-268.o.
- Melyek a nagy népegészségügyi jelentőségű pszichés zavarok? 271-272.o.
- Hogyan változott a hazai öngyilkossági halálozás az utóbbi évtizedekben? 276.o.
- Melyek a kezeletlen szorongás és depresszió következményei? 276-278.o.
- Mi a közép-kelet-európai egészségparadoxon? 279-280.o.
- Sorolja fel a szorongásos zavarok fajtáit! 328-329.o.
- Melyek a depresszió pszichés és szomatikus tünetei? 332.o.
- Mi a depresszióra jellemző kognitív triád (Beck szerint)? 333.o.
- Milyen mechanizmusok révén fokozza a depressziós állapot a szív-érrendszeri betegségek kockázatát? 334.o.
- Melyek a depresszióra jellemző téves kognitív sémák? 336.o.
- Melyek a krónikus fájdalomszindrómák? 338.o.
- Melyek a krónikus fejfájások alapvető típusai? 339.o.
- Az asthma bronchiale biopszichoszociális szemlélete. 344.o.
- Melyek a C-típusú személyiség/viselkedés jellemzői? 364.o.
- Pszichés tényezők szerepe az esszenciális magasvérnyomás-betegségben. 371-372.o.
- Melyek a leggyakoribb gyermekkori pszichoszomatikus és magatartászavarok? 424-425.o.
- Melyek a haldoklás lélektani szakaszai? 439-440.o.
- Melyek a gyász szakaszai? 443-445.o.
- Mi a pszichoterápia definíciója? 454.o.
- Mik a pszichoterápia nemspecifikus tényezői (a Rogers-i triász)? 455-456.o.
- Melyek a pszichodinamikus terápia alapvető módszerei? 461.o.
- Mi a deszenzitizálás? 462.o.
- Mondjon példákat a klasszikus és az operáns kondicionálás pszichoterápiás felhasználására! 462-464.o.
- Mondjon három kognitív torzítást! 465-466.o.
- Melyek a főbb relaxációs módszerek? 471-472.o.
- Mi a biofeedback? 472.o.
- Melyek a jellegzetes családi diszfunkciók pszichoszomatikus zavarokban? (Legalább hármat soroljon fel.) 473-474.o.
- Mi a projektív tesztek működési elve? (+ legalább egy példa szükséges.) 508-509.o.
- Említsen meg legalább egy pszichológiai tünetlistát/tünetbecslő kérdőívet! 509-510.o.