====== Orvosi pszichológia ====== ===== Általános leírás a tárgyról ===== * A tárgy a pszichológia tudományából kíván olyan átfogó tudást nyújtani, mely segíti az orvosok egészséglélektani szemléletének kialakulását, és fogódzkodókat nyújt az orvos-beteg kapcsolat problémáihoz. Ezen kívül a pszichoszomatikai kutatásokba is betekintést nyerhetnek a hallgatók. * Mindenképpen egy olyan tárgy, amit "Nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk", de ezen kívül a magatartás tudományi szigorlatnak (mely kötelező, de a 8. szemesztertől a diplomáig bármikor letehetik a hallgatók) is törzsanyaga. * Az évközi feladat a szemináriumokon való részvétel, és azon egy választott témából kiselőadás tartása. * Az előadások élvezetesek, de nem kötelezőek (legalábbis eddig nem tartottak katalógust.) * Az előadás az EOK Békési előadójában, a szemináriumok az SZ1-SZ7 termek valamelyikében vannak. Némelyik vizsgát az EOK-ban tartják, így érdemes megnézni ezt vizsga előtt a Neptunon! * [[http://www.magtud.hu/okt/tantargyak/145-pszichologia/262-orvosi-pszichologia-eloadasok|információ az előadások, gyakorlatok rendjéről]] ^ A tárgy adatlapja ^^ ^ kódja a Neptunon | AOKMAG031_1M00 | ^ típus | előadás/gyakorlat | ^ intézet |SE Magatartástudományi Intézet | ^ intézet honlapja | [[http://magtud.semmelweis.hu/]] | ^ oktatási felelős | Dr. Szumska Irena | ^ elérhetősége |szumska.irena@med.semmelweis-univ.hu| ^ számonkérés típusa év közben | - | ^ félévek száma |1 | ^ vizsga típusa |szóbeli | ^ nehézség |ez egy könnyen elsajátítható tárgy| ===== További segédanyagok ===== ==== Vizsgára hasznos előadás diasorok ==== **jelszó az előadásokhoz: Magtud111 ** === KTB szemináriumi diasorok === *{{:aok:pszichologia:a_pszichiatriai_betegsegek_es_magatartaszavarok_hattere.rar|A pszichiátriai betegségek és magatartászavarok háttere}} *{{:aok:targyak:1.pdf|Észlelés, figyelem, tanulás, emlékezet}} *{{:aok:targyak:2.pdf|Motiváció, érzelmek,szorongás, agresszió}} *{{:aok:targyak:3.pdf|Tudat, tudatállapotok}} *{{:aok:targyak:4.pdf|Gondolkodás, intelligencia, kreativitás}} *{{:aok:targyak:5-6.pdf|A személyiség fejlődése}} *{{:aok:targyak:7-8.pdf|Személyiség,személyiségelméletek,személyiségzavarok}} *{{:aok:targyak:haldoklas_.pdf|Haldoklás}} *{{:aok:targyak:orvos-beteg-kapcsolat_.pdf|Orvos-beteg kapcsolat}} *{{:aok:targyak:tudat_.pdf|Tudat}} === Dr. Berghammer Rita szemináriumi diasorok === * {{:aok:pszichologia:szeminarium:depresszio_.ppt|Depresszió}} * {{:aok:pszichologia:szeminarium:gondolkoda_s_intelligencia.ppt|Gondolkodás, intelligencia}} * {{:aok:pszichologia:szeminarium:pszichoszomatika_ea.ppt|Pszichoszomatika ea.}} * {{:aok:pszichologia:szeminarium:pszichotera_pia_ea.ppt|Pszichoterápia ea.}} * {{:aok:pszichologia:szeminarium:szeme_lyise_g_vizsga_lata_zavarai.ppt|Személyiség vizsgálata, zavarai}} * {{:aok:pszichologia:szeminarium:szoronga_s_e_rzelmek.ppt|Szorongás, érzelmek}} === Nagy előadás === * {{:aok:targyak:deviancia.pdf|Deviancia}} * {{:aok:targyak:hungarostudy.pdf|Hungarostudy}} * {{:aok:targyak:orvosi_pszichologia_szemlelete.pdf|Orvosi pszichológia szemlélete}} * {{:aok:targyak:pszichoszomatika_magatartasorvoslas.pdf|Pszichoszomatika}} * {{:aok:targyak:pszichoterapiak_2011.pdf|Pszichoterápiák}} * {{:aok:targyak:stressz_modell.pdf|Stressz-modell}} * {{:aok:targyak:tudatallapotok.pdf|Tudatállapotok}} === Minimumkérdések === * {{:aok:targyak:pszichologia_minimumkerdesek.doc|pszichológia minimumkérdések}} * {{:aok:pszichologia:a_csoport_tulajdonsagai.rar|A csoport tulajdonságai}} * {{:aok:pszichologia:a_csoport_tulajdonsagai.rar |A csoport tulajdonságai}} * {{:aok:pszichologia:a_csoport_tulajdonsagai_05.rar |A csoport tulajdonságai}} * {{:aok:pszichologia:a_lelki_es_testi_egeszseg_oesszefueggesei_a_mai_magyar_tarsadalomban_06.rar |A testi és lelki egészség összefüggései a mai magyar társadalomban}} * {{:aok:pszichologia:a_pszichiatriai_betegsegek_es_magatartaszavarok_hattere.rar |A pszichiátriai betegségek és magatartászavarok háttere}} * {{:aok:pszichologia:a_pszichologia_iranyzatai.rar |A pszichológia irányzatai}} * {{:aok:pszichologia:a_szemelyiseg.rar |A személyiség}} * {{:aok:pszichologia:a_szemelyiseg_06.rar |A személyiség}} * {{:aok:pszichologia:a_tanulas_jelensegkoere_a_veleszueletett_-_tanult_vita_es_tanulsagai_az_emlekezet_mint_folyamat_jellemzoi_szervezodese_a_szemtanu_effektus_felejtes_motivalt_felejtes._05.rar |A tanulás jelenségköre, a veleszületett-tanult vita és tanulságai, az emlékezet, mint folyamat, jellemzői, szerveződése, a szemtanú effektus, felejtés, motivált felejtés}} * {{:aok:pszichologia:a_veszteseg_pszichologiaja.rar |A veszteség pszichológiája}} * {{:aok:pszichologia:a_veszteseg_toebbarcu_fogalom_06.rar |A veszteség többarcú fogalom}} * {{:aok:pszichologia:a_xx._szazad_magyar_nyelvu_tanatologiai_szakirodalmanak_bibliografiaja.rar |A XX. század magyar nyelvű tanatológiai szakirodalmának bibliográfiája}} * {{:aok:pszichologia:abx_model_kifejtese_06.rar |abx modell kifejtése}} * {{:aok:pszichologia:alapemociok.rar |Alapemóciók}} * {{:aok:pszichologia:az_orvos-beteg_talalkozas.rar |Az orvos-beteg találkozás}} * {{:aok:pszichologia:bartlettemlekezet_06.rar |Bartlettemlékezet}} * {{:aok:pszichologia:brainstorming_oetletszueret_.rar |Brainstorming, ötletszüret}} * {{:aok:pszichologia:csoportfolyamatok.rar |A csoportfolyamatok}} * {{:aok:pszichologia:csoportfolyamatok_06.rar |A csoportfolyamatok}} * {{:aok:pszichologia:elharito_mechanizmusok_.rar |Elhárító mechanizmusok}} * {{:aok:pszichologia:emlekezes.rar|Emlékezés}} * {{:aok:pszichologia:eysenck_szemelyisegfaktorai.rar |Eysenck személyiségfaktorai}} * {{:aok:pszichologia:fobb_pszichoterapias_modszerek_05.rar |Főbb pszichoterápiás modszerek}} * {{:aok:pszichologia:hiperaktivitas_figyelemzavar.rar |Hiperaktivitás, figyelemzavar}} * {{:aok:pszichologia:hivatas_es_szemelyiseg_az_orvostanhallgatok_es_orvosok_pszichologiai_problemai.rar |Hivatás és személyiség, az orvostanhallgatók és orvosok pszichológiai problémái}} * {{:aok:pszichologia:human_magatartasi_invarianciak_keresese.rar |Humán magatartási invarianciák keresése}} * {{:aok:pszichologia:intelligencia_kreativitas.rar |Intelligencia, kreativitás}} * {{:aok:pszichologia:jegyzet_-_kezzel.rar |jegyzet}} (kézzel) * {{:aok:pszichologia:magatartaszavarok.rar |Magatartászavarok}} * {{:aok:pszichologia:pszichoimmunologia.rar |Pszichoimmunológia}} * {{:aok:pszichologia:pszichologiai_lexikon.rar |Pszichológiai lexikon}} * {{:aok:pszichologia:pszichoszomatikus_betegsegek_05.rar |Pszichoszomatikus betegségek}} * {{:aok:pszichologia:pszichoszomatikus_orvoslas_pte_.rar |Pszichoszomatikus orvoslás}} (PTE) * {{:aok:pszichologia:pszichoterapiak.rar |Pszichoterápiák}} * {{:aok:pszichologia:puska.rar |puska}} * {{:aok:pszichologia:sigmund_freud_-_pszichoanalizis.rar |Sigmund Freud - pszichoanalízis}} * {{:aok:pszichologia:stressz_betegsegek_es_kezelesuek_07.rar |Stressz, betegségek és kezelésük}} * {{:aok:pszichologia:stressz_es_megbirkozas-stressz_betegsegek_es_kezelesuek_05.rar |Stressz és megbirkózás - stressz betegségek és kezelésük}} * {{:aok:pszichologia:stressz_es_megbirkozas._pszichologiai_ismeretek_az_orvoslas_mindennapjaiban_06.rar |Stressz és megbirkózás: pszichológiai ismeretek az orvoslás mindennapjaiban}} * {{:aok:pszichologia:stressz_es_megbirkozas_pszichologiai_ismeretek_az_orvoslas_mindennapjaiban_05.rar |Stressz és megbirkózás: pszichológiai ismeretek az orvoslás mindennapjaiban}} * {{:aok:pszichologia:szorongas_es_depresszio_a_modern_pszichoszomatika_jelentosege_a_kronikus_betegek_ellatasaban_05.rar |Szorongás és depresszió a modern pszichoszomatika jelentősége a krónikus betegek ellátásában}} * {{:aok:pszichologia:a_koezvetlen_emberi_kommunikacio_csatornai_uezenetei_a_feed-back_fogalma._az_empatia_elemzese_megjelenese_szintje:kapcsolata_a_kiegessel.rar|A közvetlen emberi kommunikáció csatornái, üzenetei, a feedback fogalma, az empátia elemzése, megjelenése, szintjei, kapcsolata a kiégéssel}} ===== Kidolgozott vizsgatételek ===== * {{:aok:targyak:pszichologia-tetelek.rar|}} * {{:aok:targyak:kommunikacio-tetelek.rar|}} * {{:aok:pszichologia:kidolgozott:psychologia.rar|kidolgozott tételek}} * {{:aok:pszichologia:kidolgozott:pszichologia.rar|kidolgozott tételek}} * {{:aok:pszichologia:kidolgozott:pszichologia_felevi_tetelsor.rar|félévi tételsor}} * {{:aok:targyak:pszichologia_minimumkerdesek.doc|minimumkérdések}} word doc * {{:aok:pszichologia:orvosi_pszichologia_minimumkerdesek_kidolgozva.pdf|Minimumkérdések}} - számítógéppel kidolgozva; nem szerkeszthető (Ha nincs időd elolvasni a könyvet. A vizsgára való készüléskor érdemes még mellé az előadásokat is átnézni.) * {{:aok:pszichologia:orvosi_pszichologia_minimumkerdesek_kidolgozva.odt|Minimumkérdések}} - számítógéppel kidolgozva; szerkeszthető ===== Tankönyv ===== * {{:aok:pszichologia:tk:orvosi_pszichologia_tankoenyv_03.rar|Orvosi pszichológia tankönyv}} * {{:aok:pszichologia:tk:orvosi_pszichologia_tankoenyv_03_pdf_.rar|Orvosi pszichológia tankönyv}} (pdf) * {{:aok:pszichologia:pszicho_röviditett.doc|rövidített tankönyv}} ===== Kollokvium tételsor ===== - Az orvosi pszichológia meghatározása, magyar származású megalapozói. Egészségpszichológia. A biomedicinális és a biopszichoszociális modell. A rendszerszemlélet alapjai. - Éberség, tudat és tudatállapotok - Memória, memóriarendszerek - Emlékezetzavarok - Intelligencia fogalma és mérési módszerei - Motivációk, érzelmek - Frusztráció, agresszió, impulzivitás - Személyiség fogalma, dinamikus személyiségelmélet - Személyiség fogalma, a szociális tanuláselmélet személyiség-felfogása - Humanisztikus személyiségelmélet. Pszichoszomatikus kutatások alapján kidolgozott személyiségtípusok - Vonáselméletek. A személyiség pszichobiológiai modellje - Személyiségzavarok fogalma és főbb típusai - Freud, Erikson és Piaget fejlődésmodellje - Serdülőkori problémaviselkedés protektív és kockázati tényezői - A pszichológia tesztek általános jellemzői, fajtái - Orvos-beteg kapcsolat, compliance/adherence - Stressz, tanult tehetetlenség és kontrollvesztés fogalma, élettani következményei - Adaptív és nem adaptív kontrollszerzési stratégiák. Társas támogatás, társadalmi tőke fogalma - A munkahelyi stressz fogalma és elméletei, a munkával kapcsolatos protektív és kockázati tényezők. - A korai halálozás társadalmi, gazdasági és magatartásbeli háttere Magyarországon a Hungarostudy (2002, 2006) felmérései alapján - Depresszió és öngyilkosság epidemiológiai jellemzői, társadalmi tényezők szerepe - Depresszió, öngyilkos viselkedés és a krízis jellemzői, hasonlóságok és különbségek - Kóros és nem kóros szorongás, szorongásos zavarok - A szorongó és depressziós betegekre jellemző kognitív sémák, diszfunkcionális attitűdök - A kezeletlen szorongás és depresszió egészségügyi és társadalmi következményei - Krónikusfájdalom-szindrómák és nem-gyógyszeres kezelésük - Pszichoonkológia - Pszichoszociális tényezők szerepe a szív- és érrendszeri megbetegedésekben - Gasztrointesztinális betegségek pszichoszomatikája - A reproduktív funkciók pszichoszomatikája - Evészavarok és terápiájuk - Alvászavarok és terápiájuk - Leggyakoribb gyermek- és serdülőkori pszichoszomatikus zavarok - A haldoklás és gyász lélektana - Komplikált gyász típusai - Pszichoterápia definíciója és nem-specifikus hatótényezői. A pszichoterápia idegélettani hatásai, a pszicho- és farmakoterápiák találkozási pontjai - Pszichodinamikus terápiák. Relaxációs és szimbólumterápiák - Viselkedés- és kognitív pszichoterápiák. Biofeedback - Család- és csoportterápia ===== Minimumkérdések a vizsgára ===== A minimumkérdések anyagának többsége elhangzik vagy az előadásokon, vagy a gyakorlatokon. Van néhány kérdés, amit nem tárgyalunk tanórákon, ezeknek a forrását megadjuk a hallgatóknak (honlapra feltett anyagokról van szó). A kérdések után az „Orvosi pszichológia” tankönyv (második, átdolgozott kiadás, szerk.: Kopp M., Berghammer R., Medicina, Budapest, 2009) oldalszámai vannak megadva. - Kik az orvosi pszichológia történetében alapvető szerepet játszó legfontosabb magyar orvosok és kutatók? (Franz Alexander, Bálint Mihály, Ferenczi Sándor, Selye János – legalább három személyt ismerni kell.) 25.o. - Mik a legfontosabb különbségek a biomedikális és a biopszichoszociális betegségmodell között? Ismertesse az általános rendszerelmélet alapvető szabályszerűségeit (cirkuláris okság, nonszummativitás, ekvifinalitás, kommunikáció, homeosztázis, morfogenezis – ezekből legalább négyet ismerni kell). 30-33.o. - Mi a különbség a REM és NREM alvás között? 40-41.o. - Mi a tudat? (A definíciót ld. Purebl Gy. előadásanyagában a honlapon.) - Mi a rövid és hosszú távú memória, az explicit és implicit memória? 60-61.o. - Mi az amnézia, milyen fő formái vannak? 67-69.o. - Mi a gondolkodás? 71.o. - Mi az intelligencia definíciója, mi az IQ fogalma? (Wechsler definíciója kell, 80.o. IQ: Binet és Wechsler szerint: 78.o.) - A demencia fogalma. 66.o. - Melyek a két agyfélteke közötti lényeges különbségek az információfeldolgozásban? 75-76.o. - Milyen teszttel mérjük a felnőttkori intelligenciát Magyarországon? Mik a főbb intelligencia-övezetek (ld.: gyakorlatok anyaga)? 84.o. - Hogy épül fel a Magyar Wechsler Intelligencia Teszt (MAWI)? 84.o. - Mi a motiváció és a drive? 97.o. - Az emberi szükségletek hierarchiájában Maslow szerint mi van a piramis alján és a csúcsán? 98.o. - Milyen funkciói vannak az érzelmeknek? 102. o. - Mi az érzelmi intelligencia? 103.o. - Mi az érzelmek kognitív komponense? 104.o. - Milyen összetevői vannak az egészséggel kapcsolatos életminőségnek? 105.o. - Mi a szorongás? Mi a facilitáló és debilizáló szorongás? 106.o. - Mi az agresszió, mi a frusztráció? 109. és 118.o. - A fontosabb agresszióelméletek lényege. 123.o. - Milyen mentális zavarokban lehet vezető tünet az agresszivitás? 124.o. - A személyiség fogalma. 131.o. - Pszichoanalitikus személyiségelmélet: topografikus és srukturális modell. 139-141.o. - Melyek a fontosabb elhárító mechanizmusok? (Legalább ötöt ismerni kell.) 141-143.o. - Mi a klasszikus és az operáns kondicionálás, és mi a szerepük az emberi viselkedésben? 143-146.o. - Mi a megfigyeléses tanulás? 146.o. - Mi az extraverzió és introverzió? 152-153.o. - Rogers humanisztikus személyiségelméletének alapjai. 154-155.o. - Cloninger pszichobiológiai személyiségmodellje. 156-157.o. - A személyiségzavarok három nagy csoportja. 158-161.o. - Melyek az A-típusú személyiség/viselkedés jellemzői? 161.o., 370.o. - Freud pszichoszexuális fejlődéselmélete. 170-171.o. - Erikson pszichoszociális fejlődéselméletének szakaszai (legalább hatot ismerjen). 172-176.o. - Mi az áttétel és a viszontáttétel az orvos-beteg kapcsolatban? 228.o. - Melyek a compliance-t elősegítő és gátló tényezők? (Legalább ötöt soroljon fel.) 235-240.o. - A Selye-féle stresszelmélet. 257-258.o. - Mi a tanult tehetetlenség és milyen pszichiátriai zavar lehetséges modellje? 259-260.o. - Melyek a fő adaptív megbirkózási stratégiák? 264-265.o. - Soroljon fel legalább négy diszfunkcionális attitűdöt! 265-266.o. - Melyek a főbb nem adaptív kontrollszerzési stratégiák? 269-270.o. - Mi a társadalmi tőke fogalma? 267-268.o. - Melyek a nagy népegészségügyi jelentőségű pszichés zavarok? 271-272.o. - Hogyan változott a hazai öngyilkossági halálozás az utóbbi évtizedekben? 276.o. - Melyek a kezeletlen szorongás és depresszió következményei? 276-278.o. - Mi a közép-kelet-európai egészségparadoxon? 279-280.o. - Sorolja fel a szorongásos zavarok fajtáit! 328-329.o. - Melyek a depresszió pszichés és szomatikus tünetei? 332.o. - Mi a depresszióra jellemző kognitív triád (Beck szerint)? 333.o. - Milyen mechanizmusok révén fokozza a depressziós állapot a szív-érrendszeri betegségek kockázatát? 334.o. - Melyek a depresszióra jellemző téves kognitív sémák? 336.o. - Melyek a krónikus fájdalomszindrómák? 338.o. - Melyek a krónikus fejfájások alapvető típusai? 339.o. - Az asthma bronchiale biopszichoszociális szemlélete. 344.o. - Melyek a C-típusú személyiség/viselkedés jellemzői? 364.o. - Pszichés tényezők szerepe az esszenciális magasvérnyomás-betegségben. 371-372.o. - Melyek a leggyakoribb gyermekkori pszichoszomatikus és magatartászavarok? 424-425.o. - Melyek a haldoklás lélektani szakaszai? 439-440.o. - Melyek a gyász szakaszai? 443-445.o. - Mi a pszichoterápia definíciója? 454.o. - Mik a pszichoterápia nemspecifikus tényezői (a Rogers-i triász)? 455-456.o. - Melyek a pszichodinamikus terápia alapvető módszerei? 461.o. - Mi a deszenzitizálás? 462.o. - Mondjon példákat a klasszikus és az operáns kondicionálás pszichoterápiás felhasználására! 462-464.o. - Mondjon három kognitív torzítást! 465-466.o. - Melyek a főbb relaxációs módszerek? 471-472.o. - Mi a biofeedback? 472.o. - Melyek a jellegzetes családi diszfunkciók pszichoszomatikus zavarokban? (Legalább hármat soroljon fel.) 473-474.o. - Mi a projektív tesztek működési elve? (+ legalább egy példa szükséges.) 508-509.o. - Említsen meg legalább egy pszichológiai tünetlistát/tünetbecslő kérdőívet! 509-510.o.